آموزش ساخت بازی سه بعدی به زبان Basic با دارک بیسیک Dark Basic
تهیه و آموزش نرم افزار دارک بیسیک
 
 
چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:, :: 5:12 ::  نويسنده : ابوالفضل

 حتما مشتاق هستید تا نوشتن برنامه و اجرای آن را امتحان کنید .

برنامه ی DarkBasic Pro Free رو از منوی Start ویندوز و یا از روی صفحه Desktop کامپیوترمون اجرا می کنیم ، از منوی File گزینه ی New و بعد Project را انتخاب می کنیم . مانند شکل زیر .



پنجره ی New Project باز میشه مثل شکل زیر .



 

عبارت Example را بعنوان نام پروژه ( بازی ای که میخوایم بسازیم ) روبروی :Name تایپ می کنیم ( من برای مثال عبارت Example رو تایپ کردم شما هر چی دوست دارین بنویسین ) .

روبروی گزینه ی :Location مسیر ایجاد پروژه مشخص شده .

اگه گزینه ی Create directory for this project رو تیک بزنین پوشه ای با همان نام پروژمون ( برای مثال Example ) در مسیر :Location ایجاد میشه و فایلهای مرتبط با پروژه داخلش قرار میگیرن .

تیک گزینه ی Create directory for this project رو به هیچ وجه برندارین ( اگه تیکشو بردارین پشیمون میشین )

دکمه ی skip & Create a new blank project هم برای ایجاد پروژه ی خالی بکار میره ( استفاده نکنید )

حالا دکمه ی Ok را می زنیم تا پروژه ی جدید با نام Example ایجاد شود .

وقتی دکمه OK رو زدیم یه پوشه با نامی که انتخاب کردیم ( برای مثال Example ) در مسیر :Location ایجاد شد .

C:\Program Files\The Game Creators\Dark Basic Pro Free\Dark Basic Pro\Projects

شکل زیر پوشه ایجاد شده را در مسیر :Location نشان میدهد .


 


حالا پوشه ایجاد شده رو باز میکنیم تا ببینیم توش چیه . مانند شکل زیر .



 

اگه شکل بالا رو ببینین دو تا فایل داخل پوشه ایجاد شده . یکی با نام Example.dbpro که فایل اصلیه پروژمونه که تنظیمات مهم بازی داخلش ذخیره میشه و دیگری فایل Example که متن برنامه مون به زبان Basic داخلش نوشته و ذخیره میشه و آیکنش مثل چکش میمونه . همونطور که دیدین نام پوشه و فایل های مربوطه با همون اسمی که موقع ایجاد پروژه انتخاب کرده بودیم ایجاد شدن .

حالا برای شروع کار باید دستوراتی تایپ کنیم تا DarkBasic آن را بخواند و اجرا کند . آیا ما میتوانیم هر چیز دلخواهی را که دوست داشتیم داخل ویرایشگر بنویسیم ؟ جواب منفی است . چرا ؟ بهتر است مثالی بزنم . آیا تابحال از خودمان پرسیده ایم که زمانی که با دوستمان صحبت می کنیم ، او چگونه حرف های ما را میفهمد ؟ دلیل آن این است که دوستمان کلماتی را که بر زبان می آوریم ، می شناسد . مثلا زمانی که به او می گوئیم : هوا سرد است ، او این سه کلمه ی گفته شده ی ما را می شناسد و از ترتیب گفتن آن ها متوجه منظورمان می شود و یا اگر به او بگوئیم که : لطفا کتاب مرا بده . او متوجه منظورمان می شود . پس دلیل اینکه حرف هایمان را می فهمد این است که کلمات و جملاتی که به او می گوئیم برایش آشنا هستند . آیا اگر هر چیزی که معنی نداشته باشد به او بگوئیم ، او میفهمد ؟ مثلا به او بگویم : ( ینتا نعبع نکحفهسن نت ) . آیا او می فهمد که ما چه گفتیم ؟ قطعا متوجه نخواهد شد . پس باید کلماتی را که او با آن ها آشنایی دارد را ، بطور مرتب و معنی دار و پشت سر هم ، بصورت زبانی که او متوجه می شود ، بگوییم . مثلا اگر او فارسی زبان است ، به زبان فارسی و اگر انگلیسی زبان است ، باید با زبان انگلیسی با او صحبت کنیم . زبان های کامپیوتر از جمله DarkBasic ، دارای زبانی مخصوص به خود می باشند و برای فهماندن منظورمان به آن ، کافی است آن زبان را یاد بگیریم . برای یاد گیری این زبان ، باید کلمات و دستورات آن را مطالعه کنیم . برای مثال کد زیر را داخل ویرایشگر برنامه تایپ می کنیم . بطوری که به غیر از کد زیر ، چیز دیگری نوشته نشده باشد .

 

"Print "Welcome


 

سپس برای اجرای برنامه کلید F5 را فشار می دهیم .


نکته : اگه ابتدای اجرای برنامه با خطا مواجه شدین مبنی بر اینکه Direct X 9.0c نصب نیست میتونید با نصب یه بازی که به همراه خودش Direct X هم نصب می کنه مشک رو حل کنید و یا در Internet موتور Direct X رو تهیه کنید .

ما بغیر از ظاهر و ناپدید شدن یه پنجره مشکی رنگ چیز دیگری مشاهده نکردیم . علت چیست ؟ در این خط از برنامه ، فرمان چاپ عبارت welcome را با استفاده از دستور Print دادیم . منتهی سرعت اجرای برنامه آن قدر زیاد است که چشم ما قادر به دیدن این عبارت نشد و برنامه به سرعت به اتمام رسید . پس چکار باید کرد ؟ DarkBasic برنامه را خط به خط از بالا به پایین اجرا می کند . مثلا اگر چهار خط برنامه نوشته باشیم ابتدا خط اول ، بعد خط دوم ، بعد خط سوم و سر انجام خط چهارم را اجرا می کند . اگر در خطوط بعدی چیزی نوشته نشده باشد ، برنامه به پایان می رسد و چیز دیگری قابل مشاهده نخواهد بود . چون DarkBasic به محض این که کار خواندن و اجرای برنامه به پایان برسد ، از برنامه خارج می شود . پس برای آن که برنامه ی ما به این سرعت به پایان نرسد ، باید دستوری از دستوات DarkBasic را به برنامه اضافه کنیم تا مفسر DarkBasic را نگهدارد تا ما فرصت دیدن کلمه ی چاپ شده را داشته باشیم . پس خط بعدی را به برنامه اضافه می کنیم . در نتیجه برنامه بصورت زیر خواهد شد .


 

"Print "Welcome

Wait Key

 

برای اجرای برنامه سه کار را می توانیم به دلخواه انجام دهیم . راه اول فشردن دکمه ی F5 کیبورد است ، دومین راه زدن گزینه ی Compile & Run از منوی Compile و روش سوم زدن دکمه ی Compile & Run از نوار ابزار بالای برنامه که به شکل مثلث سبز رنگ است .


توجه ! در DarkBasic برنامه از سمت چپ به راست نوشته می شود و خطوط برنامه به ترتیب از بالا به پائین اجرا می شوند .

با اجرای برنامه پنجره ی برنامه نوشته شدمون باز میشه و عبارت welcome رو میتونیم ببینیم . بقیه ی صفحه هم به رنگ مشکیه .
DarkBasic برنامه را برای اجرا از خط اول می خواند . در خط اول از برنامه نوشته شده "Print "Welcome یعنی کلمه ی Print را که تایپ کریدم جزء دستورات کیلیدی DarkBasic است . به خاطر همین رنگ آن به شکل آبی در می  آید . بعد از آن عبارتی را که می خواهیم چاپ شود چون یک عدد نیست داخل دو علامت کوتیشن به شکل " و " نوشتیم و مفسر DarkBasic متوجه شد که با توجه به دستور  Print باید کلمه ی welcome مابین دو علامت " و " را چاپ کند . در خط بعدی عبارت Wait Key یکی دیگر از دستورات DarkBasic می باشد که بصورت دو کلمه ای است و وظیفه ی این دستور به این صورت است که مفسر DarkBasic را آن قدر منتظر نگه می دارد تا اینکه ما دکمه ای را فشار دهیم ( هر دکمه ای مثل دکمه ی Enter ) . سپس DarkBasic ابتدا خط اول را خواند و کلمه ی Welcome  را چاپ کرد و سپس در خط دوم فرمان Wait Key را خواند و صبر کرد تا دکمه ای زده شود . هم اکنون هر دکمه ای از کیبورد را که بزنیم برنامه به پایان می رسد .

به همین راحتی می توانیم هر کلمه و یا عبارتی را که دوست داشته باشیم تایپ کنیم ، تا نمایش داده شود . فرقی نمیکند که کلمه از چند حرف و یا چه حرف هایی تشکیل شده باشد ، فقط کافی است آن را بعد از تایپ کلمه ی Print بنویسیم .

تا الان دو دستور از دستورات موجود در DarkBasic را یاد گرفتیم .


توجه در مطالب اول همین صفحه که گفته شد : وقتی پروژه ای ایجاد میکنیم دو تا فایل داخل پوشه ایجاد میشه . یکی با نام Example.dbpro که فایل اصلیه پروژمونه که تنظیمات مهم بازی داخلش ذخیره میشه و دیگری فایل Example که متن برنامه مون به زبان Basic داخلش نوشته و ذخیره میشه و آیکنش مثل چکش میمونه . ولی به محص اینکه برنامه رو اجرا میکنیم یک فایل اجرایی هم تو همون پوشه پروژمون بوجود میاد با فرمت Exe و اگه تو هر کامپیوتری ببرین اجرا میشه بدون اینکه DarkBasic در اون کامپیوتر نصب شده باشه .

شکل زیر فایل های مربوطه به پروژه رو نشون میده .

 


 


 

همونطور که میبینید فایل Example با آیکن ذوزنقه زرد رنگ هم ایجاد شده . این فایل اجرایی رو هر بار که تو دارک بیسیک دکمه اجرا یا کامپایل رو بزنید با آخرین تغییراتی که تو برنامه و پروژه ایجاد کرده باشین به روز رسانی میشه .
این فایل ماهسل نتیجه کار شماست که برای اجرا شدنش نیازی به دارک بیسیک نداره و به زبان ماشین ترجمه شده و تو هر کامپیوتری که Direct X 9.0c نصب شده باشه اجرا میشه .


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش ساخت بازی 3D ( سه بعدی ) به زبان Basic با دارک بیسیک D و آدرس darkbasic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 244
بازدید کل : 99614
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1